2020-2023
PROJECTE KAIROS-BIOCIR – potenciant el nexe aigua-energia-aliments per millorar el sector agroalimentari a Espanya: oportunitats basades en la bioeconomia circular i el consum sostenible

L´objectiu del projecte KAIROS-BIOCIR és contribuir a millorar el sector agroalimentari a Espanya sota una perspectiva d´economia biocircular i considerant un enfocament de pensament de cicle de vida. El projecte es basa en prioritats clau d’alimentació i nutrició estructurades en tres subprojectes:

i. Construir sistemes alimentaris climàticament intel·ligents adaptables al canvi climàtic, conservant els recursos, i contribuir a la mitigació del canvi climàtic;

ii. Implementar els principis de l’economia circular, eficient en l’ús dels recursos, en tot el sistema agroalimentari reduint-ne l’empremta ambiental;

iii. Dissenyar dietes sostenibles i saludables per a la salut i el benestar.

El Projecte KAIROS-BIOCIR és un projecte de disseny conjunt (coordinat per la Universitat de Cantàbria i dues universitats més: Universitat de Lleida-UdL i ESCI-UPF) que promou la cooperació entre diferents equips i institucions de recerca i els responsables polítics, com a parts interessades del projecte, considerant les necessitats de l’agro-indústria a través de diversos casos d’estudi.

L’equip de recerca DBA-UdL és el responsable del subprojecte ii, amb l’objectiu d’avaluar i millorar la circularitat i l’eficiència dels recursos dels sistemes agroalimentaris. Amb aquest objectiu, s’avaluaran ambientalment estudis de casos sobre productes agroalimentaris (per exemple, carn de pollastre), ecodisseny d’envasos i valorització de residus (per exemple, el marro de cafè) utilitzant indicadors de circularitat  adaptats, desenvolupats dins del projecte .

Els resultats del Projecte KAIROS-BIOCIR s eran rellevants per donar suport a la implementació de polítiques i iniciatives destinades a convertir el sector agroalimentari espanyol en un precursor de la bioeconomia circular.